lördag 12 juli 2014

Gatupredikan vecka 28 - En del blev arga andra tog emot biblar.

I dag var vi ute ett team på 7 personer. Vi hade en engelskspråkig och en arabiskspråkig predikant och 4 som predikade på svenska. Redan efter första predikan kom en väldigt arg kvinna utrusandes från restaurangen mitt emot. Ljudvolymen var så hög så hon bad oss sänka, vilket vi också gjorde. Volymen blev olika hög beroende på hur mycket predikanten tog i så självklar tär det omöjligt att inte störa när man har ljudanläggning med sig. Men ljud eller ej så blir folk arga i allafall vilket vi såg förra veckan. Jag har observerat att man blir inte arg om någon kör Michael Jackson musik för full volym och dansar på precis samma ställe men så fort man predikar evangelium upprörs folk.
Nu klagade man på att vi höll på för länge och hade för högt ljud. Hon hotade med polisen, men vi hade polistillstånd för tre timmar. Klagomålen kom redan efter 10 minuter och en del försökte tysta ned oss..
Hur som helst. Själv predikade jag sist av alla i ordningen idag, om en massmördare som satt i en domstol och där satt du som lyssnar och lyssnade. Du var glad över att massmördaren blev fälld för sina mord. Jag hörde en man från publiken kommentera högt allt jag sade och jag hörde honom skrika "Jag är ingen syndare" Sedan vände jag det hela till lyssnaren. Om du bär eller har burit på hat mot 20 personer i ditt liv är du enligt bibeln lika mycket massmördare som mannen i berättelsen (1 Joh 3:15).  Jag pratade om Gud som en rättvis domare som man inte kan betala pengar för att slippa undan. Slutligen pratade jag om Jesus död på korset och hans uppståndelse att det är vårt enda hopp på domens dag.
Mannen som jag hörde kommentera allt ville slutligen ha med sig en bibel hem. Jag vet inte alls om han blev överbevisad eller ej för det var andra som pratade med honom.
I övrigt precis jämte oss satt en romskt tiggare som saknade tår på sina fötter. Jag funderade länge på om jag skulle ta steget att be för honom. Men gåvan att tala tungor rumänska kom aldrig och jag bad aldrig för honom. Hade det varit en svensk hade jag nog prövat att be för honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar